Heb je eigenlijk een vaste telefoon nog wel nodig?

Is een vaste telefoon nog nodig? Voor de meeste mensen niet, maar bel je veel internationaal, of wil je een betrouwbare lijn voor je bedrijf? Alleen dan is een vaste lijn nog het overwegen waard.

Vast bellen met een vraagteken

Mobiele telefoons zijn populair en bieden veel meer dan alleen bellen. Maar betekent dit dat je de vaste telefoon kunt afschrijven? Meestal wel ja, maar niet altijd. We kijken naar de voordelen en nadelen, zodat je zelf een keuze kunt maken.

Vergelijking belkosten: vast vs mobiel

Belangrijk is natuurlijk het verschil in kosten tussen vast en mobiel bellen. Er zijn voor vaste telefonie twee verschillende abonnementen:

  • Standaard abonnement: Hierbij betaal je de gesprekskosten achteraf, en verschillen per maand, afhankelijk hoeveel je belt.
  • Onbeperkt bellen: Dit kost je een extra bedrag van ongeveer € 10 per maand, maar dan kun je onbeperkt bellen voor een vast bedrag. Je betaalt dan elke maand hetzelfde.

Bij vaste telefonie betaal je meestal een basistarief voor de vaste lijn aansluiting en daarnaast betaal je per belminuut. Soms zijn er ook starttarieven per gesprek. Als je kiest voor onbeperkt bellen, dan betaal je hiervoor een vast bedrag per maand.

Bij mobiel bellen kies je een abonnement met een bepaald aantal belminuten per maand. Als je binnen die minuten blijft, dan zijn er geen extra kosten. Ga je over die minuten heen, dan betaal je een extra tarief per minuut. Sommige mobiele abonnementen bieden ook onbeperkt bellen, net zoals bij vaste telefonie.

EigenschapVaste telefoonMobiele telefoon
BasiskostenJa, voor de vaste lijn betaal je 2 tot 5 euro per maand.Inbegrepen in abonnement
Maandelijkse belkostenVariabelVast bedrag voor belbundel
Beltarief per minuut13 to 15 cent11,25 cent
StarttariefJa, meestal rond 10 centNee
Onbeperkt bellenOptioneel, voor vast bedrag per maandOptioneel, voor vast bedrag per maand

Bij vaste telefonie betaal je dus meestal een beltarief per minuut. Mobiele abonnementen bieden vaak een bundel met een vast aantal belminuten per maand.

Mobiel bellen is inmiddels in de meeste gevallen goedkoper geworden dan vast bellen. Vaste lijnen worden daarentegen alleen maar duurder.

Volgens de ACM Telecommonitor 2022 is het aantal belminuten via een vaste lijn in Nederland de afgelopen vier jaar gedaald van 8,9 miljard tot 6,3 miljard. Deze cijfers laten zien dat we steeds vaker mobiel bellen en niet meer met een vaste telefoon.

Hoe zit het met bellen naar het buitenland?

De tarieven voor internationaal bellen met een vaste lijn kunnen hoog zijn, afhankelijk van het land waarnaar je belt. Sommige providers bieden daarom belbundels voor internationaal bellen. Dan betaal je een vast bedrag per maand, in ruil voor lagere beltarieven.

Met een mobiele telefoon zijn de roamingkosten afgeschaft, je betaalt dan hetzelfde tarief als in Nederland. Maar buiten de EU kunnen de kosten snel oplopen.

BellenVaste telefoonMobiele telefoon
Binnen de EUVariabel tariefMeestal geen extra kosten
Buiten de EUHoog tariefZeer hoog tarief
Speciale bundelsJaSoms

Bel liever met je mobiele telefoon als je naar landen binnen de EU wilt bellen. Je betaalt dan namelijk hetzelfde tarief als wanneer je in Nederland zou bellen. Met een vaste lijn kunnen je belkosten dus hoger uitvallen. In het verleden was dit juist omgedraaid.

Naar landen buiten de EU bellen kan soms goedkoper zijn met vast bellen. Maar ons advies is om dan gebruik te maken van diensten zoals Skype, WhatsApp en Zoom. Met deze apps voer je gesprekken via het internet, en nog gratis ook!

Is de vaste lijn onmisbaar voor bedrijven?

Voor bedrijven zijn er nog wel genoeg voordelen te bedenken voor vast bellen. Het grootste voordeel is dat je een telefooncentrale kunt gebruiken onder één nummer. Dit is met losse mobiele toestellen een stuk ingewikkelder.

Bovendien komt een vast nummer professioneler en betrouwbaarder over bij klanten. Kleinere bedrijven en zzp'ers kunnen overigens bij sommige providers een vast nummer aan hun mobiele telefoon koppelen.

Voor bedrijven speelt de ook de betrouwbaarheid van een vast netwerk een rol. Een vaste telefoon heeft namelijk geen problemen met slechte dekking of een lege batterij.

Waarom kiezen ouderen voor vast bellen?

Vaste telefonie blijft vooral geliefd bij oudere mensen. Dit kan komen omdat ze denken dat het goedkoper is om met een vaste lijn te bellen. Ze zijn er vaak ook meer vertrouwd mee, en vinden het wellicht makkelijker in gebruik. Een huistelefoon heeft vaak grote toetsen. Sommige huistelefoons die speciaal voor ouderen zijn gemaakt hebben zelfs een noodknop, zodat ze snel hulp kunnen krijgen in noodgevallen.

seniorentelefoon
Een seniorentelefoon is speciaal gemaakt voor ouderen

Verder hoeven ouderen zich met een huistelefoon geen zorgen te maken over het opladen, databundels of het gebruik van apps. Bovendien bieden vaste telefoons een stabiele geluidskwaliteit, wat belangrijk is voor ouderen die minder goed horen.

Een huistelefoon voor ouderen kan dus toch nog de moeite waard zijn. Voor het comfort en het gemak, maar ook als back-up voor de mobiele telefoon.

De populariteit van de thuistelefoon daalt.

Het dagelijks gebruik van de vaste telefoon is aanzienlijk afgenomen. In 2012 gebruikte nog 70% van de mensen het dagelijks. In 2022 is dit gedaald naar ongeveer 22%. Dat is een flinke daling en het laat zien dat de vaste thuistelefoon steeds minder populair wordt.

Daarnaast is het interessant om te weten dat 20% van de mensen aangeeft dat hun vaste telefoon onderdeel is van een pakket met internet en vast bellen of een alles-in-1 pakket. Het lijkt erop dat deze mensen hun vaste telefoonlijn simpelweg nog niet hebben opgezegd.

Betaal je zelf nog voor vast bellen in je pakket, terwijl je alleen nog maar met je mobiel belt? Overweeg dan de dienst op te zeggen of over te stappen naar een andere provider. Dit kan je maandelijkse kosten verlagen.

Zoek je een abonnement met alleen vast bellen? Dat is lastig, want de meeste aanbieders bieden het alleen nog aan in combinatie met internet. Alleen Ziggo en KPN bieden nog losse vaste telefonie abonnementen aan, maar die zijn erg duur, vanaf € 30 per maand.

Ben je geholpen met deze pagina?

Geef een reactie

1 reactie op dit artikel

Gerrie Leliveld

Ik hoor bij de ouderen die knap doof worden. Ik heb ook een gsm die staat op mijn gehoorapparaten maar toch mis ik nog meerdere malen de telefoon. Ik heb nu in huis apparaten die aangesloten zijn op de huisbel en op de vaste telefoon. En daar om wil ik een abonnement voor een vaste telefoon. Ik zit voor tv en internet bij Ziggo maar die is met onbeperkt bellen 15 euro per maand geworden gelijk 5 euro duurder. Maar verder wil ik niet bij ziggo weg. Ik vind bellen met een vaste telefoon toch fijner. Vandaar dat ik op zoek ben voor mijn vaste telefoon. Groet
Marnix de Munck

Marnix de Munck

Hallo Gerrie, Een los telefoonabonnement voor thuis los afsluiten is meestal prijzig. Ik adviseer om contact op te nemen met Ziggo voor een alles-in-1-pakket in plaats van internet en tv. Voor een kleine meerprijs ontvang je dan een thuistelefoon en abonnement. Succes!