Zit je net lekker te Netflixen, ligt ineens je internet eruit. Om te beginnen zijn er dan een paar simpele checks die je kunt nagaan. Druk de kabels van je modem, of computer eens extra goed aan.
Probeer ook of je wel kunt internetten op een ander apparaat. Uiteraard niet via het mobiele netwerk, want dat staat los van je netwerk thuis. Heb je wel internet via een ander apparaat, dan ligt het dus niet aan je internetverbinding.
Nog steeds geen internet? Volg dan deze stappen:
Stappenplan bij een internetstoring
1. Controleer op een storing bij je provider
Controleer eerst op een storing bij jouw internetprovider. Een netwerkstoring komt regelmatig voor, dus neem eerst contact op met je internetaanbieder. Heb je smartphone met mobiel internet, dan kun je alle storingen zelf checken op de website van je provider. Kijk dan bij de actuele storingsmeldingen.
2. Zelf je modem-router nalopen
Controleer goed de werking van je modem. Meestal staat die in de meterkast. Druk eerst de kabels goed aan. Haal daarna de stekker van de modem-router uit het stopcontact. Wacht 30 seconden en plug de stekker er weer in. Het opstarten kan een paar minuten duren, dus even geduld. De statuslampjes op je modem geven aan of je weer een goede internetverbinding hebt.
Vervolgens start je jouw computer opnieuw op mocht je nog geen internet hebben. Met een beetje geluk, kun je nu weer internetten.
3. Geen internet via wifi oplossen
Het kan zijn dat je internet eruit ligt vanwege een wifi-probleem. Meestal wanneer een stoorzender of obstakel in je woning je wifi-signaal blokkeert. Staat er bijvoorbeeld een stoel in de buurt van een wifi-punt, of een babyfoon, dan kan dit je internetsignaal verstoren. Controleer dus alle mogelijke stoorzenders in de buurt van je wifi-punten in huis.
Probeer wifi-stoorzenders als oorzaak uit te sluiten door dicht bij je modem-router te gaan staan met je mobiel. Nog steeds geen internet, probeer dan een apparaat rechtstreeks op je modem-router aan te sluiten. Heb je nu wel internet, dan ligt het aan je wifi. Neem dan contact op met je provider.
4. Wel wifi, maar geen bekabeld internet
Heb je wel draadloos internet, maar niet via een netwerkkabel, controleer dan alle netwerkkabels. Sluit eerst een utp-kabel aan op een andere poort van je modemrouter, bijvoorbeeld in poort 2 in plaats van de eerste poort. Daarmee sluit je uit of een poort niet meer goed werkt.
Het kan ook zijn dat je netwerkkabel kapot is. Probeer een andere kabel aan te sluiten op je router-modem om dit uit te sluiten. Een kabelbeschadiging kan problemen met internet veroorzaken, en zelfs helemaal platleggen.
5. Wel wifi maar geen internetverbinding?
Ben je wel verbonden met je wifinetwerk, maar heb je geen internet? Dan kan het soms helpen om je modem opnieuw op te starten. Het kan ook wel eens helpen om opnieuw met je wifinetwerk te verbinden.
6. Geen internet op je telefoon?
Niet alleen je internet abonnement kan een storing hebben, ook het mobiele netwerk kan eruit liggen. Je kunt dan niet meer internetten of mobiel bellen, want beide gaan via hetzelfde signaal.
Het kan ook zijn dat je eigen toestel kapot is. Werkt je wifi- of 5G-verbinding prima op andere apparaten, maar niet op je eigen telefoon, lees dan verder.
Je kan op twee manieren geen internetontvangst meer hebben op je mobiel:
- Geen wifi op je mobiele telefoon: Check eerst of de wifi-functie wel aanstaat op je telefoon. Nog steeds geen internet, start dan je toestel opnieuw op. Meestal werkt hierna alles weer. Zo niet, dan kan het ook zijn dat je gewoon een heel slecht bereik hebt. Ga vlakbij je modem-router staan om dit uit te sluiten.
- Geen mobiel internet via 4G of 5G: Heb je wel wifi, maar geen verbinding via 4G of 5G? Zet dan eerst telefoon uit en aan, en loop na het opnieuw opstarten door je woning, of even naar buiten. Controleer ook of je mobiele netwerkontvangst aanstaat, en kijk op de website van je provider voor een eventuele netwerkstoring.
In beide gevallen kan je ook nog uitsluiten of je simkaart nog goed werkt, door deze schoon te maken met een zacht doekje. Probeer verder verschillende websites en apps. Misschien ligt de server plat van die ene website of app.
Krijg je geld terug bij internetproblemen?
Sinds 2017 krijgen klanten geld terug bij lange netwerkstoringen. Duurt de storing bij de provider langer dan twaalf uur, dan heb je recht op compensatie. Om te kijken of je in aanmerking komt voor compensatie, neem contact op met de helpdesk van je internetprovider.
Hoeveel compensatie kan ik krijgen?
Je hebt recht op een vergoeding bij een storing. Hoeveel geld je terugkrijgt, ligt aan de lengte van de storing, en je abonnementskosten. Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur, dan hebt je recht op een bedrag dat gelijk is aan de abonnementskosten voor één dag. Als de storing langer dan 24 uur aanhoudt, dan krijg je voor iedere volgende periode van 24 uur de abonnementskosten van één dag terug.
Ben je een gebruiker van prepaid internet, dan krijg je 50 cent terug bij een storing langer dan twaalf uur. En als de storing langer dan 24 uur duurt, krijg je voor iedere volgende periode van 24 uur, nog eens 50 cent terug.
Sommige providers bieden trouwens andere vormen van compensatie aan, bijvoorbeeld extra internetdata. Maar alleen als jij hiermee akkoord gaat.
Hoe krijg ik de compensatie?
Heb je recht op compensatie, dan regel je dat via de klantenservice. Dat kan telefonisch, via een contactformulier op de site, of door een mail te sturen. Lukt het niet om tot een goede afspraak te komen, dan kun je een aangetekende brief sturen, met daarin duidelijk je klacht.
Mag dit allemaal niet baten? Dan kun je overwegen om naar de geschillencommissie te stappen. Die commissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft.
Overstappen naar andere internetprovider
Heb je het helemaal gehad met je internetprovider, na de zoveelste internetstoring? Dan kun je ervoor kiezen om over te stappen naar een andere aanbieder. Glasvezel het minste aantal storingen, dus dat kan aantrekkelijk zijn als het bij jou in de straat ligt.
Geef je provider de kans op de storingen op te lossen binnen een redelijk termijn. Wil of kan de aanbieder dat niet binnen drie weken? Dan kun je de overeenkomst opzeggen. Je stuurt hiervoor een brief waarin je duidelijk uitlegt dat je jouw internetabonnement wilt opzeggen vanwege de vele internetstoringen.
Wacht wel eerst op een bevestiging voordat je een nieuw internetabonnement afsluit. Anders heb je kans op dubbele abonnementskosten.
2 reacties op dit artikel
Gidelieve
Marnix de Munck
Elly Mooren
Marnix de Munck