Internetabonnement opzeggen
Na een 1- of 2-jarig abonnement ben je contractvrij. Je kunt ook eerder opzeggen, maar dan verbreek je het contract, waardoor je een opzegboete moet betalen. De hoogte van de boete is afhankelijk van de resterende looptijd van je contract.
Er zijn drie manieren van opzeggen:
1. Per brief
Vermeld bij het opzeggen per brief je naam, adres, klantnummer. Geef duidelijk aan op welke datum je het internetabonnement wilt stopzetten, en vergeet niet de brief te ondertekenen. Gebruik eventueel een voorbeeldbrief als hulpmiddel.
2. Per e-mail
Een internetabonnement kun je meestal stopzetten per e-mail. Op de site van je aanbieder vind je het juiste e-mailadres. Benoem je persoonlijke gegevens, klantnummer en datum van opzegging. Sommige providers bieden een handige online opzegservice.
3. Per telefoon
Het voordeel van telefonisch opzeggen is dat de medewerker direct alle informatie voorhanden heeft. Een nadeel van telefonisch opzeggen is dat veel providers je willen overhalen om te blijven als klant. Zorg dus dat je sterk in je schoenen staat.
Uitzonderingen
Er zijn uitzonderingen bij stopzegging opzeggen van je internetabonnement. Er gelden andere regels bij de volgende redenen:
Bij verhuizing
Opzegging bij verhuizing is helaas geen geldige reden, wel biedt vrijwel iedere provider een verhuisservice waarbij je huidige internetabonnement wordt overgezet op je nieuwe adres. Je betaalt dan wat je gewend bent, en de duur van je contract wordt niet verlengd.
Bij overlijden
eel providers hebben de regel dat het stopzetten van het abonnement gratis is wanneer de abonnementhouder komt te overlijden. Het is dan nodig om een overlijdensakte te overhandigen. Vaak is het mogelijk om het contract van de overledene over te nemen.
Bij emigreren
Verhuizen naar het buitenland wordt gezien als een geldige opzegreden. Je internet wordt dan kosteloos opgezegd op de verhuisdatum. Voeg de uitschrijving van de gemeente mee, je arbeidscontract of een verklaring van je school in het buitenland.
Bij gewijzigde voorwaarden
Veel internetproviders verhogen jaarlijks hun prijzen. Ze zijn dan verplicht om dit vier weken vooraf aan te kondigen. Is de prijsverhoging hoger is dan de inflatie, dan moet de provider je de mogelijkheid bieden om op te zeggen.
Overstappen
Bepaal voordat je opzegt naar welke provider je graag wilt overstappen, want zo voorkom je dat je een tijd zonder internet zit. Het duurt namelijk een aantal weken voordat je nieuwe internetabonnement in kan gaan. Je kunt via onze site alle internetabonnementen vergelijken op prijs en snelheid.
0 reacties op dit artikel